onsdag 4 september 2013

Smekmånader

Smekmånader kom återigen på tapetern. Smekmånaden är något jag snabbt vill elliminera, den ger en falsk illusion av hur livet kommer vara. Den första tiden när man dejtar så är allting alltid frid och fröjd och i många fall skuffar man undan vardagslivet för att få så mycket tid tillsammans.

Nu när sommaren precis börjat ta slut så märker jag av att vi alla som började träffa nya människor under sommaren blivit knockade av sommarillusionen. Semestrar har föranlett till dygnetruntkontakt eller löften om att "när jag kommer tillbaks så...". Verkligheten blir aldrig så vacker tyvärr. Samtidigt finns risken att dygnetruntkontakten minskat till knappt någon kontakt för att en part blir upptagen med livet, eller i värsta fall tror sig sitta så säkert att kontakt knappt behövs. I min mening så är kontaktfrekvensen ett absolut mätverktyg för hur bra man ligger till hos den andre. De flesta tröttnar nog efter en veckas tystnad, då brukar jag i vart fall göra ett tappert försök. Efter två har jag raderat kontaktboken, och mest troligt hittat andra intressenter. Efter en månad eller så brukar jag få ett lamt "hej" från ett nummer jag inte längre har i kontaktboken... En vecka efter det brukar det bli "hallå?" eller "jaha vi pratar inte längre". Jag kan ju berätta att jag, trots ett antal sms inkluderade i mitt abonnemang inte svarar på såpass meningslösa sms vare sig de kommer från någon jag har i kontaktboken eller inte!

Det känns som om det blivit mer bekvämt nu för tiden, nya kontakter byts ut lite för snabbt eller så tror ena parten som sagt att denne sitter så säkert att tanken på att motparten tappat intresset inte finns... Det värsta vore ju absolut om jag upptäckt att motparten varit inloggad flera gånger utan att höra av sig till mig, en klar indikation på att jag är ett lågprio, tack och hej.

Folk i min omgivning vill bli uppvaktade och kommer oftast bara till andra dejten innan den där obekväma tystnaden uppstår "jaha och var står vi?". Jag å andra sidan borde börja dejta och bli uppvaktad istället, senast det hände var alldeles för länge sedan. Två gånger kan jag minnas det blivit på detta året som singel! Det finns trots olikheterna i förfarandet något magiskt med andra träffen: Smekmånaden upphör och det som händer sedan sätter tonen för resten av tiden relationen varar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar