måndag 15 juli 2013

Topping from the bottom

Topping from the bottom anser jag är när subben försöker köra över sin dom. Detta uppstår när suben inte respekterar sin doms auktoritet eller ifrågasätter dennes dominans.

Ett scenario av topping from tje bottom är där sub provocerar fram ett straff som egentligen blir en belöning. Jag ser det lite som uppmärksamhetsförskaffning genom ett dåligt uppförande. Passar man sig inte så sätter man i rutin att ett visst dåligt beteende triggar igång en belöning och får då en sub med oönskvärt beteende.

Ett annat fall är där sub styr alldeles för mycket över sitt straff, tex lyckas undkomma sitt straff. Eller för all del tycker att straffet inte är nog och provocerar fram mer.

Exempel:
1) Strunta i att diska för att få smisk. Sub vill egentligen ha smisk i detta läget och då bör man inte smiska utan dela ut ett annat straff som sub inte räknat med och absolut inte vill ha.

2) Sub gnäller för mycket och dom blir rädd för att ha tagit i för hårt så att straffet mildras. Då har man en sub som slipper undan för lätt och inte lär sig sin läxa.

3) En sub som hånar sin dom och provocerar fram mer straff. En sub ska ta precis det som dom anser han ska ta! Tycker sub att han fått för lite är han välkommen att ta diskussionen men måste veta att det är dom som bestämmer! Annars anser sub att dom är mjäkig. Jag hade nog antingen bara informerat sub om att det är JAG som bestämmer straffet och säger jag att nog är nog och därmed basta eller så överstraffar jag, dvs ger ett straff som sub får nog av så att han minns vad som händer om han ber om mer straff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar